Pennvässarmetoden
25 augusti, 2022 2022-10-24 9:20Pennvässarmetoden
Ge varje elev
förutsättningar att lyckas
Pennvässarmetoden
Pennvässarmetoden presenterar en dramatisk berättarteknik där elevernas intresse för film och berättelser tas till vara.
Gemensamma begrepp, tydliga modeller och användbara skrivmallar leder till att alla kan lyckas.
Berättelsen
– en hinderbana
Pennvässarmetoden liknar berättelsen vid en hinderbana där huvudkaraktären (löparen) gör allt för att ta sig förbi hindren och komma i mål.
Hindren som huvudkaraktären drabbas av skapar spänning i berättelsen. Läsaren blir nyfiken och frågar sig: ”Hur ska det gå?”
Huvudkaraktären – berättelsens utgångspunkt
Inför ett berättelsebygge undviker Pennvässarmetoden den traditionella frågan: ”Vad ska berättelsen handla om?” utan väljer en helt annan ingång: ”Vem ska berättelsen handla om?”
Huvudkaraktär och hinderschema
Pennvässarmetoden startar med att skapa en huvudkaraktär och ta reda på vilket mål den har. Eftersom slutet på huvudkaraktärens vandring är känt redan från början kommer eleven snabbt igång och skrivandet tar fart. Den röda tråden faller enkelt på plats.
Pennvässarmetodens skrivmallar, till exempel ”hinderschemat”, tydliggör dramaturgins grundprinciper
Dramatisering och
4-meningsberättelse
Pennvässarmetoden är först ut med att åskådliggöra berättelsens struktur genom dramatiseringsövningen ”gå över gatan”. Här startar klassens gemensamma samtal om dramaturgin och den röda trådens funktion.
Elevernas ”gå över gatan”-dramatiseringar befäster strukturen. I hinderschemat skriver eleverna sin 4-meningsberättelse med inspiration från dramatiseringarna.
Att börja med att skriva av en kortfilm som spelats upp eller skapa en mix av dem, rekommenderas.