Berättar-10:an för människa
Här på bloggen finns Berättar-10:an för ett djur att ladda ner. Den går även att använda för en bygga en berättelse om en människa. I Pennvässarens kopieringsunderlag finns både en Berättar-10:a och Berättar-20:an för en människa. Klicka här för att läsa en berättelse skriven i Berättar-20:an.
Skriv spontant eller skapa karaktären först
Du kan antingen låta dina elever skriva helt spontant och lära känna sin huvudkaraktär medan de skriver. Det är också en idé att börja med att skapa din karaktär i ett karaktärsschema. Det finns i Pennvässarens kopieringsunderlag.
Innehåll på denna sida
- I skogsbrynet – berättelse av Åsa Hammarsten
- Kalle i verkstaden – berättelse av Erik och Patrik på gymnasiets fordonsprogram
- Fredrik på stranden – berättelse av Kristofer på gymnasiets fordonsprogram
1. I skogsbrynet
I skogsbrynet som gränsar till trädgården går han, en kraftfull man. Han plockar blommor.
Blicken söker längs stenmuren, letar sig mot hönshuset och stannar upp vid ett fång prästkragar.
En stilla bris får gräset att bölja, solen värmer hans rygg.
Lätta moln ligger som slöjor mot en klarblå himmel.
Han hoppas vara osynlig, vill överraska men hon är ju så nyfiken. Småfåglarna sjunger, vinden får lövverket omkring honom att rassla – kommer han att hinna utan att bli upptäckt?
Med lätta steg går han mot huset.
Han känner redan hennes glädje.
Åsa Hammarsten
Så här skapades berättelsen – I skogsbrynet
Början
Presentation av huvudkaraktär och miljö. Vilket mål har huvudkaraktären?
1. Vad heter huvudkaraktären (HK)?
Han
2. Var är HK?
I skogsbrynet som gränsar till trädgården.
3. Vad gör HK?
Han går och plockar blommor.
4. Vilken årstid är det?
Blicken söker längs stenmuren,
letar sig mot hönshuset och stannar upp vid ett fång prästkragar. 5. Vilken tid på dygnet är det?
En stilla bris får gräset att bölja, solen värmer hans rygg.
6. Vilket väder är det?
Lätta moln ligger som slöjor mot en klarblå himmel.
7. Vad längtar HK efter? MÅL?
Han hoppas vara osynlig, vill överraska men hon är ju så nyfiken.
Mitten
Ett problem uppstår som kan hindra huvudkaraktären att nå sitt mål
8. HK får problem. HINDER! Vad stoppar HK att nå sitt mål?
Småfåglarna sjunger, vinden får lövverket omkring honom att rassla – kommer han att hinna utan att bli upptäckt?
Slutet
Alternativa slut: Huvudkaraktären når sitt mål (lyckligt slut) eller kommer så nära det går – men ändå inte ända fram (olyckligt slut).
9. Hur lyckas HK ta sig förbi hindret? LÖSNING!
Med lätta steg går han mot huset.
10. Nu har HK nått sitt MÅL. Slutmening. Måla en bild av miljön där HK är. Vad gör HK nu?
Han känner redan hennes glädje.
2. Kalle i verkstaden
av Erik och Patrik – elever på gymnasiets fordonsprogram
Kalle är i verkstaden.
Han håller på att byta hjullager på en FH16.
Kalle tittar ut genom fönstret.
Det regnar och det ser kallt ut ute,
men Kalle har det varmt och gott i verkstaden.
Klockan slår halv nio.
Kalle tänker att det är en halvtimme kvar till frukostrasten.
Regnet hörs smattrande mot plåttaket.
Han vill bli färdig med hjullagerbytet, så han kan ge sig ut
och ta en provtur i den nya FH16 innan middagen.
Pang! låter det. Kalle får nå´t vasst i pannan.
Det svider. En luftbälg hade spruckit och smällt.
Kalle tejpar ihop pannan och gör färdigt hjullagret.
Åker iväg till Finnvedens reservdelslager och hämtar en ny luftbälg.
Nu blir det knappt att han ska hinna färdigt innan lunch.
Men nu kommer Liza och hjälper Kalle med att byta luftbälgen.
Kalle och Liza blir precis färdiga innan lunch.
De tar FH16:en och åker ut och provkör.
De stannar till på MAX och äter middag tillsammans
och är glada över att FH16:en blev färdig och att den gick så bra.
3. Fredrik på stranden
av Kristofer – elev på gymnasiets fordonsprogram
Fredrik är på stranden.
Han steker på stranden med tjejer.
Det är sommar och 27 grader och fullt med folk på stranden.
Glassbaren är öppen.
Klockan är runt 14.00. Solen skiner och det är full med folk.
Det är varmt och fullt med solbränt folk.
Fredrik längtar efter att hitta en tjej som han kan ha på strandfesten på kvällen.
Rädslan stoppar honom.
Han är för blyg och vågar inte gå fram och fråga.
Tjejen kommer fram och sätter sig jämte honom, och börjar prata,
så släpper blygheten.
Nu sitter han med tjejen på strandfesten,
och är lyckligare än aldrig förr.
Ett axplock från Pennvässaren
Kapitel: Hinderbanan 27
A. Gå över gatan • 4-meningsberättelse 29
Hinder och lösning 30
Eleverna dramatiserar 32
Eleverna skriver 33
B. Skapa hinder 36
Lärarens eget skrivande och modellering 36
C. Pelles Nya kläder 39
Hinder och lösningar 39
Hinder måste övervinnas 40
D. Den röda tråden 44
Berättelse utifrån spelplan 2
E. Hinderbanan som en cirkel 50
Knyt ihop den röda tråden
F. Fler hinder på väg mot måL 54
Teckning blir berättelse 55
Rymdfärds-hinderbana att anteckna i 56
G. Hinderdikt 59
F. Flera hinder på väg mot mål 54
I. Spela och berätta med bildkort i spelplan – kopieringsunderlag 15
Kapitel: Mitten 211
A. Redogörelse och dramatik 212
Ditt eget berättande 212
Redogörande skildring 212
Dramatisk skildring 213
[Övning 67] Redogörande och dramatisk scen 214
Dokumentation 215
B. Hinderschemat216
Ditt eget berättande 216
Introduktion 216
[Övning 68] Hinderschemat 220
[Övning 69] Hinderschemat blir en berättelse 221
Dokumentation 222
C. Plantering och skörd223
Din eget berättande 223
Introduktion 223
[Övning 70] Att skörda först och plantera sedan 225
Dokumentation 225
D. Kapitelberättelse — alla tillsammans226
Ditt eget berättande 226
Introduktion 226
[Övning 71] Skapa en lång berättelse tillsammans 227
Dokumentation 227
E. Kapitelberättelse — i smågrupper eller parvis228
Ditt eget berättande 228
Introduktion 228
[Övning 72] Korta kapitel blir lång berättelse 228
Dokumentation 230
F. Sammanfattning231