Blogg

Ekorren i faction-berättelse

AC688B0A-882E-4476-8987-39C2636C6F81_1_105_c
Pennvässarmetoden

Ekorren i faction-berättelse

Den mest effektiva inlärningen sker med hjälp av berättelser. När vi berörs, när vi blir engagerade av händelseförloppet och huvudkaraktärens öde, stimuleras hjärnan och upplevelsen stannar kvar. Det vi känt, det minns vi.

Faction = berättelse med fakta & fiktion

Faction är en ny genre som vi måste se mer av i skolan. Faction-berättelsen är både fänglande och undervisande. Här vill jag ge några exempel på hur faktauppgifter från ett och samma karaktärsschemat kan utmynna i både en “faction”-berättelse och en faktatext.

För att skapa en tredimensionell karaktär behövs dessa tre spalter i karaktärsschemat.
Del av karaktärsschemat för djur som går att ladda när här på bloggen.

Ladda ner karaktärsschemat

Du kan ladda ner karaktärsschemat för ett djur här. När du undervisar yngre elever eller barn i förskolan, kan du ha med dig schemat när ni går ut för att finna ett småkryp. Medan barnen berättar vad de ser och vad de förstår, antecknar du vad de säger i schemat. När ni kommer in kan ni tillsammans ta reda på lite mera om djuret och fylla på i schemat innan berättelsebygget startar i tex Berättar-10:an som du kan läsa mera om här.

Fysiskt/Utanpå

Utseende – Rödbrun på sommaren. Grå på vintern.
Föda – Frön och nötter.
Rörelse – Snabb. Balans med svansen.

Socialt/Omkring

Boplats – Bo i en gran. Boet har två ingångar.
Fortplantning – Däggdjur. Föder levande ungar. 2 eller 3 kullar. 1-7 ungar.
Faror och hot – Ugglor, duvhök, vildkatt och mårddjur.

Psykiskt/Inuti – spalten i mitten

Egenskaper – Snabb och smidig.
Hopp och önskan – Att vinterförrådet av nötter ska bli stort.
Rädsla och oro – Bli dödad av uggla/duvhök. Granen ska huggas ner.

Faktatext utifrån karaktärsschemat – presens

Ekorren är rödbrun på sommaren och grå på vintern.
Den äter frön och nötter.
Ekorren rör sig snabbt.
När den hoppar håller din balans med sin svans.
Ekorren har ofta sitt bo i en gran.
Boet har två ingångar.
Ekorren är ett däggdjur och föder levande ungar.
Den kan få två eller tre kullar varje år.
Varje kull har mellan en och sju ungar.
Ekorrens fiender är ugglor, duvhök, vildkatt och mårddjur.

Faktatext blir berättelse – preteritum

Faktatexten ovan omvandlas till en berättelse i genren fiction.

Det var sommar och den rödbruna ekorren
Skutt skuttade omkring och åt frön och nötter.
Hon rörde sig snabbt, hoppade från gren till gren och höll balansen med sin svans.
Ekorren Skutt hade sitt bo i en gran och för säkerhets skull hade boet två ingångar.
Skutt tänkte det skulle vara roligt att få egna ungar till våren. (Längtan/Mål
Jag kanske kan hinna få flera kullar med ungar nästa år, tänkte han. (Längtan/Mål)
Plötsligt kom en duvhök flygande och Skutt blev rädd. (Hinder)
Tänk om han tar mig och äter upp mig, tänkte Skutt. (Hinder)
Skutt hoppade snabbt upp i en gran och gömde sig och duvhöken flög sin väg. (Lösning)
Våren kom och Skutt fick vad hon hade önskat sig.
Flera kullar föddes, med sju små söta ungar i varje.
Ekorren Skutt hade det så härligt med sin familj i sin gran. (Mål, lyckligt slut)

Faction-text utifrån ”Berättar-10:an” • Åk 2

Spännande berättelser med avsikten att förmedla fakta kan användas såväl för nöjesläsning som för faktainhämtning. Dessa berättelser hamnar in i genren faction.

Fakta + fiction = faction. När vi skapar och använder denna genre tillsammans med eleverna underlättar vi inlärningen. Det blir enklare att förstå sammanhangen och att minnas de fakta som ingår i berättelsen, eftersom upplevelsen sätter spår. Det vi berörs av, det minns vi. Läs mer om betydelsen av berättelser i undervisningen.

Följande text är inspirerad av strukturen i Berättar-10:an för djur. Läs mer om hur du kan arbeta med Berättar-10:an. Du kan ladda ner Berättar-10:an här.

Ekorre

Tannis är en ekorre, en hona. (Vem?)
Hon är grå nu på vintern och är vit på undersidan. (Utseende)
Hon är i en ek, en stor ek med långa grenar som sprider ut sig.    (Var?)  
Tannis klättrar och hoppar och hon håller balansen med sin svans. (Vad gör karaktären?)
Hon hoppar omkring utanför sitt bo.
Boet är runt och har två öppningar. En för att komma in och en för att gå ut .
Grenarna i eken är utan löv.  (Årstid – vinter)
Alla träd är nakna. (Gestaltning av årstiden – vi kan läsa mellan raderna.)
På marken ligger snö. (Gestaltning av årstiden.)
Allt är vitt. (Gestaltning av årstiden.)
Förskolebarnen går försiktigt med tjocka och varma kläder. Det är halt. (Gestaltning av årstiden.)
Kallt är det. (Gestaltning av årstiden.)
Det är ganska ljust fast ändå mörkt.  (Tid på dagen – morgon)
Tannis längtar efter nötter för hon är hungrig. (Mål)
Hon har nötter i olika vinterförråd, både i sitt bo och i marken.
Hon har samlat tillräckligt, för att det ska räcka hela vintern.
Nu börjar hon springa och leta efter sina nötter. (Karaktären går mot sitt mål.)
Då kommer en duvhök. (Hinder)
– Hjälp! ropar Tannis.
Hon tänker att hon kanske skulle kunna bita duvhöken i benen – och skrämma duvhöken.
Men det funkar nog inte, tänker hon sen.
Hon hoppar i stället snabbt upp i en gran. (Lösning)
Grenarna blir ett skydd.
När duvhöken försöker flyga efter Tannis stoppar grenarna henne.
Tannis håller sig fast i granstammen.
Precis där hon sitter hittar hon sina nötter i ett hål i stammen.
De är en del av hennes vinterförråd.
Nu blir hon mätt, precis som hon önskat sig. (Lyckligt slut. Karaktären har nått sitt mål.)

Ett axplock från Pennvässaren

Kapitel: Hinderbanan 27


A. Gå över gatan • 4-meningsberättelse 29
Hinder och lösning 30
Eleverna dramatiserar 32
Eleverna skriver 33

B. Skapa hinder 36
Lärarens eget skrivande och modellering 36

C. Pelles Nya kläder 39
Hinder och lösningar 39
Hinder måste övervinnas 40

D. Den röda tråden 44
Berättelse utifrån spelplan 2

E. Hinderbanan som en cirkel 50
Knyt ihop den röda tråden

F. Fler hinder på väg mot måL 54
Teckning blir berättelse 55
Rymdfärds-hinderbana att anteckna i  56

G. Hinderdikt 59

F. Flera hinder på väg mot mål 54
I. Spela och berätta med bildkort i spelplan – kopieringsunderlag 15

Kapitel: Mitten 211

A. Redogörelse och dramatik 212

Ditt eget berättande 212
Redogörande skildring 212
Dramatisk skildring 213
[Övning 67] Redogörande och dramatisk scen 214
Dokumentation 215

B. Hinderschemat216
Ditt eget berättande 216
Introduktion 216
[Övning 68] Hinderschemat 220
[Övning 69] Hinderschemat blir en berättelse  221
Dokumentation 222

C. Plantering och skörd223
Din eget berättande 223
Introduktion 223
[Övning 70] Att skörda först och plantera sedan 225
Dokumentation 225

D. Kapitelberättelse — alla tillsammans226
Ditt eget berättande 226
Introduktion 226
[Övning 71] Skapa en lång berättelse tillsammans  227
Dokumentation 227

E. Kapitelberättelse — i smågrupper eller parvis228
Ditt eget berättande 228
Introduktion 228
[Övning 72] Korta kapitel blir lång berättelse   228
Dokumentation 230

F. Sammanfattning231