Blogg

Gestalta en karaktär

Skärmavbild 2022-11-03 kl. 21.55.03
Pennvässarmetoden

Gestalta en karaktär

Mellan mina båda Skapande skola-besök i åk 6 på Odensbergs skola i Falköpings kommun, skapade eleverna en gemensam karaktär i det karaktärsschemat som finns i Pennvässarens kopieringsunderlag. De besökte sedan sin fiktive karaktär Axel Olsson i hans bostad och skrev en gestaltande text med hjälp av skrivmallen Gestalta en karaktär som också finns i kopieringsunderlaget.

När hela klassen skriver om samma karaktär, blir texterna intressanta att läsa eftersom det blir så intressant att höra vad kamraterna valt att skriva om. Det är spännande att se vad som finns att tolka mellan raderna.

Alex Olsson – uppgifter från karaktärsschema

20 år

Biffig, mycket muskler, men musklerna försvinner då han inte kan träna efter ryggskadan.

Svart hår, blå ögon

Ont i ryggen, skadad på gymet, använder ofta rullstol.

Talar snabbt, göteborgare.

Joggingbyxa, linne, converse.

Bär i fickan med sig en medalj han vunnit och sina smärtstillande tabletter.

Djurälskare, har en katt.

Hjälpsam

Kaxig

Osäker

Spelar gitarr

Har scenskräck

Rädd att träffa nya människor.

Det bästa som kunde hända är om han fick pengar till operation av ryggen.

Han bor i hus i stan.

Hans pappa är alkoholist, mamman är viktig har honom.

En vän finns som heter Kent, 40 år och rullstolsbunden.

Spelar mycket dator.

Äter fet mat och går upp i vikt.

Kollar om han låst dörren två gånger.

Gestaltande texter om Alex i sitt hem – med undertext

När eleverna har skapat sin gemensamma huvudkaraktär är det dags att skriva en text om han. Syftet är att skriva en text som berör genom att låta läsaren, tolka texten genom att läsa mellan raderna. Denna övning har hjälpt många elever att förstå vad det innebär att läsa mellan raderna och därför gynnar denna övning även läsförståelsen.

Alex reser sig försiktigt ur rullstolen och kollar på sina muskler,
han spänner dem och ser, genom den smutsiga spegeln, att de börjar försvinna.
Han spänner sig långsamt så ryggen inte ska göra alltför ont.
Han tittar in i spegeln och bakom honom ser han det gamla fotot på hans systrar och mor.
Han sätter ner handen på byrån och ser att alla hans mediciner har ramlat ut.
/Emilia

Han sitter i rullstolen i sitt vardagsrum och spelar gitarr.
Han ställer sig försiktigt upp och går medan han tar kryckorna i handen.
På väggen hänger det en medalj och en tavla på hans familj.
På golvet ligger det massa tomma pizzakartonger.
Han går långsamt till sin katt som sover och häller upp lite mat i skålen.
/Jonna

Alex spelar dator eftersom att han inte kan sporta mer.
Han mår inte bra av att tänka på det. Han försöker att gå,
men hasar till närmaste möbel för att inte ramla.
På väggarna hänger sportdiplom och kort på hans katt och familj.
På golvet ligger hans katt och sover. Det ligger även smärtstillande tabletter på bordet.
Han tittar ut på springbanan och får små tårar i ögonen.
Det gör ont i hjärtat, så ont att han måste ta fler smärtstillande tabletter.
/Martin 

Alex sitter i sin rullstol och tittar ut genom fönstret.
Han ser barn som leker där ute.
Han är trött på rullstolen och reser sig upp men smärtan i ryggen tvingar honom ner i den igen.
På den svarta väggen hänger ett foto från dagen när han får sin kära medalj.
Den lilla katten leker glatt med en liten leksak på golvet.
Nu försöker han resa sig. Händerna slår i fönsterkarmen och nu står han upp.
Äntligen.
/Alma

Alex sitter i soffan och tittar på TV medan han äter en stor fet pizza.
Han reser sig långsamt upp och hämtar sin gitarr.
På väggen hänger det bilder på gitarrer och de medaljer som han drömmer om att ha.
På golvet ligger det en stor smutsig tröja som han inte tvättat.
Den är hans gamla träningströja.
Han tar upp tröjan, kramar om den och börjar gråta.
/Manne

Nyttan av gemensam karaktär i klassen

Fördelen med att klassen har en eller helst två gemensamma karaktärer, både en tjej och en kille, är att dessa rollfigurer kan komma till nytta i SO-ämnet. Olika ämnesområden kan med hjälp av karaktären levandegöras genom berättelser. Läs gärna även inlägget: Hjärnan älskar berättelser.

Utdrag ur kursplanen i historia

I årskurs 1-3 • några exempel
  • Migration inom ett land och mellan länder. Vad detta kan ha för orsaker och få för konsekvenser.
  • Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barn­litte­ratur, sånger och filmer. Minnen berättade av människor som lever nu.
  • Människans uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt förändrade lev­nads­villkor i samband med övergången till jordbruk.
  • Norden befolkas. Människors levnadsvillkor under nordisk stenålder, brons­ålder och järnålder.
I årskurs 4-6 • några exempel
  • Det svenska Östersjöväldet. Orsaker till dess uppkomst och upplösning samt konsekvenser för människor runt Östersjön.
  • Likheter och skillnader i levnadsvillkor mellan olika grupper i stånds­sam­hället.
  • Jordbrukets omvandling cirka 1800-1900 och den stora folkökningen samt översiktligt om den tidiga industrialiseringen i Sverige. Olika konsekvenser av detta för barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor.
  • Olika orsaker till och konsekvenser av emigrationen från Sverige.
I årskurs 7-9 • några exempel
  • Europeisk kolonisation och slavhandel. Konsekvenser av detta för männi­skor och kulturer samt för det ökade globala handelsutbytet mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika.
  • Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika orsaker till indu­stria­lise­ringen och konsekvenser av denna för människor och miljö.
  • Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika orsaker till indu­stria­lise­ringen och konsekvenser av denna för människor och miljö.

Karaktärer i Pennvässaren

I Pennvässaren finns förslag på övningar som både introducerar arbetet med karaktären och som leder till fördjupning.

Kapitel: Karaktärer

C. Gunnar      92

[Övning 30] Vem är Gunnar? 92

D. FREDRIKA      95

Introducera Fredrika och hennes dilemma 95

[Övning 31] Vad väljer Fredrika? 97

E. Skapa huvudkaraktärer     99

Ditt eget berättande 99

Introducera hur man kan skapa en huvudkaraktär 99

[Övning 32] Skapa en gemensam huvudkaraktär 100

[Övning 33] Karaktärsbeskrivning 101

[Övning 34] Skapa ytterligare en gemensam karaktär 101

[Övning 35] Huvudkaraktären i den skönlitterära boken 102

[Övning 36] Skapa en egen karaktär 102

Dokumentation 103

F. LÄR KÄNNA DIN KARAKTÄR     104

Ditt eget berättande 104

Introduktion 104

[Övning 37] Karaktären innanför skalet 104

Berätta mera! 106

G. Sammansatta karaktärer    107

Introduktion 107

[Övning 38] Sammansatta karaktärer  107

[Övning 39] Medaljens fram- och baksida 108

Dokumentation 109

H. Vad påverkar en karaktär? 110

Ditt eget berättande 110

[Övning 40] Isbergen 110

[Övning 41] Varför gör de som de gör? 110

I. Sammanfattning    111