Blogg

Natur och språkutveckling

Kråka 2023-03-06 kl. 14.36.38
Pennvässarmetoden

Natur och språkutveckling

När vi använder den spännande berättelsen som ett pedagogiskt verktyg öppnas nya och överraskande möjligheter för undervisningen, inlärningen och språkutvecklingen. När vi på ett medvetet sätt väver in fakta i berättelsen kallas genren: Faction = facts + fiction.

Skapa berättelser utifrån fakta om naturen

Bygg berättelser om djur och natur tillsammans med barnen i förskolan, i förskoleklassen och på låg- och mellanstadiet. Tillsammans med barn och vuxna på Bofinkens förskola på Råslätt i Jönköping skapades, för ett antal år sedan, berättelsen om kråkan.

Förberedelse

Kråkan hade stått i fokus under ett tema på förskolan. Barnen hade iakttagit kråkor som fanns nära förskolan, de hade lärt sig mycket om kråkan och blivit intresserad av denna fågel. Barnen hade målat kråkor och under en föräldraträff fick föräldrarna också skapa kråkor. Barnens och föräldrarnas målningar var uppsatta på väggarna. En stor kråka i papier maché var också tillverkad. Se den på fotot nedan.

Kråkan i papier maché var med under berättelsebygget, eftersom vi var inomhus när berättelsen kom till.

Så här använde vi Berättar-10:an

Vi utgick från Berättar-10:ans frågeformulär och eftersom barnen var ganska små använda jag inte alla frågorna i Berättar-10:an. Självklart hade vi modellen av kråkan framför oss, så att vi kunde se den trots att vi satt inomhus.

Jag frågade och barnen svarade:

1. Vad heter kråkan? 
Kråkan, svarade barnen.

2. Var är kråkan? 
I ett träd, blev svaret.

3. Vilken årstid är det?
– Det är sommar.

4. Vilket väder är det? 
Solen skiner.

5. Vad längtar kråkan efter? 
Bröd med smör.

6. Nu ville jag få till spänning i berättelsen, ett hinder. Det skulle hända något otäckt som gjorde att kråkan kanske inte kunde få det hon längtar efter. Vad är det som händer? undrade jag och lät mycket orolig.

– Det börjar åska! Det regnar! Det blir mörkt, svarade tre olika barn.

Jag försökte frammana en dramatisk stämning genom att förstora problemet med åskan, regnet och mörkret som barnen föreslagit som hinder. Tänkte att vi skulle kunna stanna kvar i det otäcka en liten stund och därefter finna en lösning tillsammans.

7. Men… små barn finner alltid en lösning väldigt snabbt. Ett av dem, Rafik, sa:

– Jag har mer bröd.

Ja, då var det otäcka borta och kråkan fick vad hon längtade efter, smör och bröd. Berättelsen slutar här eftersom vi nu fått veta hur det gått med huvudkaraktärens mål. Berättelsen fick en röd tråd som vi knyter ihop nu.

Barnens berättelse blev film i PhotoStory

Barnens teckningar blev en film i PhotoStory, ett program som numera har finns i andra varianter.

Artikel i Förskoletidningen – Naturen och språkutvecklingen

Klicka här för att läsa min artikel ur Förskoletidningen 2010 “Naturen och språkutvecklingen”.

Läs mer om Berättelsen – där fakta är utgångspunkten

Läs mer om vikten av att använda berättelsen som hjälp och motivering i inlärningen.

Ett axplock från Pennvässaren

Kapitel: Hinderbanan 27

A. Gå över gatan • 4-meningsberättelse 29
Hinder och lösning 30
Eleverna dramatiserar 32
Eleverna skriver 33

B. Skapa hinder 36
Lärarens eget skrivande och modellering 36

C. Pelles Nya kläder 39
Hinder och lösningar 39
Hinder måste övervinnas 40

D. Den röda tråden 44
Berättelse utifrån spelplan 2

E. Hinderbanan som en cirkel 50
Knyt ihop den röda tråden

F. Fler hinder på väg mot måL 54
Teckning blir berättelse 55
Rymdfärds-hinderbana att anteckna i  56

G. Hinderdikt 59

F. Flera hinder på väg mot mål 54
I. Spela och berätta med bildkort i spelplan – kopieringsunderlag 15

Kapitel: Mitten 211

A. Redogörelse och dramatik 212
Ditt eget berättande 212
Redogörande skildring 212
Dramatisk skildring 213
[Övning 67] Redogörande och dramatisk scen 214
Dokumentation 215

B. Hinderschemat216
Ditt eget berättande 216
Introduktion 216
[Övning 68] Hinderschemat 220
[Övning 69] Hinderschemat blir en berättelse  221
Dokumentation 222

C. Plantering och skörd223
Din eget berättande 223
Introduktion 223
[Övning 70] Att skörda först och plantera sedan 225
Dokumentation 225

D. Kapitelberättelse — alla tillsammans226
Ditt eget berättande 226
Introduktion 226
[Övning 71] Skapa en lång berättelse tillsammans  227
Dokumentation 227

E. Kapitelberättelse — i smågrupper eller parvis228
Ditt eget berättande 228
Introduktion 228
[Övning 72] Korta kapitel blir lång berättelse   228
Dokumentation 230

F. Sammanfattning 231